Bibliotheken en onderwijs kunnen samen de leescultuur beïnvloeden, het lezen en het leesonderwijs duurzaam verbeteren. Door mijn kennis van de jeugdliteratuur over te dragen ondersteun ik leesconsulenten in hun werk.
Annet Schaap – Lampje
Deskundige en vaardige lees-/mediaconsulenten zijn de belangrijkste schakel in een succesvolle samenwerking met scholen. Zij inspireren leerkrachten en leerlingen met de juiste boeken, de juiste werkvormen en sluiten aan bij de lopende activiteiten op school (bijvoorbeeld thematisch werken). Zij zorgen mede voor een inspirerende en kwalitatief goede digitale lees- en leeromgeving. Mijn rol is om hen te ondersteunen bij het vinden van hun plek tussen bibliotheek en school.
De leesconsulent fungeert als deskundige voor de leerkracht op het gebied van jeugdboeken. Ik open voor leesconsulenten de grote, diverse wereld van de jeugdliteratuur, zodat zij van daaruit optimaal advies kunnen geven aan leerkrachten. Van serieboeken tot rijke teksten, en alles daartussen.
Er spelen op scholen altijd vele belangen. Daarom is het belangrijk om de urgentie van lezen en taal goed naar voren te brengen. In mijn rol als coach help ik leesconsulenten om deze urgentie op de juiste wijze over te brengen, contact te leggen en het gesprek aan te gaan.
Een leesconsulent die gaat starten met de landelijke opleiding tot leesconsulent kan ik begeleiden als trajectcoach. Inhoudelijke kennis is bij mij aanwezig en ervaring in coaching op talent voor deze opleiding heb ik ruim opgedaan.
Bij theaterlezen nemen twee of meer lezers de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. Een toneelstukje dus, maar dan zonder decor of rekwisieten. Je hebt er niets voor nodig behalve het boek en je eigen stem.
Theaterlezen bevordert het vloeiend lezen (lezen met begrip en intonatie) en het leesplezier, en is geschikt voor goede èn minder goede lezers. Door het samen oefenen voor een optreden wordt een tekst spelenderwijs herhaald. En het applaus na afloop geeft alle Theaterlezers vleugels!
Tijdens de training ga ik in op de theorie achter Theaterlezen (van Elseline Knuttel), gaan we oefenen met elkaar en kijken we naar aspecten van vloeiend lezen, geschikte teksten, organisatie en instructie. Ik heb nieuwe ontwikkelingen toegevoegd vanuit diverse invalshoeken zodat je een breder perspectief ziet voor het gebruik van Theaterleesboeken. Na de training is de leesconsulent in staat om leerkrachten en leerlingen te motiveren en enthousiasmeren voor deze interactieve vorm van lezen.
Liesbeth vind ik een bron van kennis en inspiratie. Ze communiceert op een duidelijke manier met je en staat open om haar knowhow over jeugdbibliotheek en dBos met je te delen.