Bibliotheken en onderwijs kunnen samen de leescultuur beïnvloeden, het lezen en het leesonderwijs duurzaam verbeteren. Door mijn kennis van de jeugdliteratuur over te dragen ondersteun ik leesconsulenten in hun werk.
Ieder verhaal begint ergens.
Vaak is het voordat het begint al begonnen. Het verhaal van Eliza is dat ook, allang.
Annet Schaap – Krekel
Professionele leesmediaconsulenten zijn de belangrijkste schakel in een succesvolle samenwerking met scholen. Zij inspireren leerkrachten en leerlingen met de juiste boeken, de juiste werkvormen en sluiten aan bij de lopende activiteiten op school (bijvoorbeeld thematisch werken). Zij zorgen mede voor een inspirerende en kwalitatief goede digitale lees- en leeromgeving. Mijn rol is om hen te ondersteunen bij het vinden van hun plek tussen bibliotheek en school.
De leesconsulent fungeert als deskundige voor de leerkracht op het gebied van jeugdboeken. Ik open voor leesconsulenten de grote, diverse wereld van de jeugdliteratuur, zodat zij van daaruit optimaal advies kunnen geven aan leerkrachten. Van serieboeken tot rijke teksten, en alles daartussen.
Er spelen op scholen altijd vele belangen. Daarom is het belangrijk om de urgentie van lezen en taal goed naar voren te brengen. In mijn rol als coach help ik leesconsulenten om deze urgentie op de juiste wijze over te brengen, contact te leggen en het gesprek aan te gaan. Daarbij gebruik ik mijn kennis en ervaring op het gebied van communiceren vanuit de NLP-theorie (Neuro Linguïstisch programmeren).
Een leesmediaconsulent die gaat starten met de landelijke opleiding tot leesmediaconsulent kan ik begeleiden als trajectcoach. Inhoudelijke kennis is bij mij aanwezig en ervaring in coaching op talent voor deze opleiding heb ik ruim opgedaan.
Lezen brengt je verder: je stapt in een andere wereld, leert je verplaatsen in anderen en je doet kennis op. Dat gun je ieder kind. Ik laat je zien en ervaren hoe je de stap maakt van leesbevordering naar literatuureducatie. In mijn Lesbrieven jeugdliteratuur (Liesbeths Literaire Lesbrieven) gebruik ik de inhoud, vorm en functie van het kinderboek om verdieping aan te brengen. Dit gaat verder en dieper dan het (belangrijke) diverse aanbod van kinderboeken en werkvormen. Met mijn lesideeën kom je tot beter begrip en beleving van de tekst en ervaren de leerlingen meer betekenis omdat ze het gaan verbinden met zichzelf.
“We weten pas wat we denken als we het onszelf horen zeggen” (Aidan Chambers)
Liesbeth vind ik een bron van kennis en inspiratie. Ze communiceert op een duidelijke manier met je en staat open om haar knowhow over jeugdbibliotheek en dBos met je te delen.