Ik wil leerkrachten laten ervaren met hoeveel plezier je kunt werken met boeken in de klas. Bijvoorbeeld door een boek meer uit te diepen of rijke teksten toegankelijk te maken. Zo krijgen leeservaringen van kinderen meer diepgang. Cultuureducatiedoelen, zoals reflecteren, kunnen daarmee behaald worden. Dat is belangrijk voor ieder kind.
Ik keek omhoog, naar de witte wolken die voorbij dreven in de lucht. Brunnen zag ik niet. Maar dat gaf niets. Dit uitzicht was ook geweldig. Veel beter dan ik ooit had durven dromen.
Pieter Koolwijk – Prutje
Hoe weet ik welke jeugdboeken er allemaal zijn? Hoe weet ik welke boeken passen bij mijn leerlingen? Hoe kan ik hen tips geven en enthousiasmeren voor lezen? Deze vragen zijn heel relevant voor leerkrachten, want als leerkracht kun je niet overal kennis van hebben. In korte tijd laat ik je zien hoe de jeugdboekenwereld in elkaar zit en hoe je snel de juiste boeken kunt vinden. Ik hoop je tegelijkertijd te enthousiasmeren om zelf ook een lezer te worden. Want uiteindelijk ben je pas een echte helpende volwassene als je zelf ook leest en geniet van lezen. Hoe je daar komt is voor iedereen een ander pad en ik zal je daarin richting geven.
Lezen brengt je verder: je stapt in een andere wereld, leert je verplaatsen in anderen en je doet kennis op. Dat gun je ieder kind. Ik laat je zien en ervaren hoe je de stap maakt van leesbevordering naar literatuureducatie.
Als leerkracht kun je altijd wel goede lesideeën gebruiken. Laat je inspireren. Op de pagina lesbrieven jeugdliteratuur zie je wat ik daarin aanbied.
Bij theaterlezen nemen twee of meer lezers de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. Een toneelstukje dus, maar dan zonder decor of rekwisieten. Je hebt er niets voor nodig behalve het boek en je eigen stem.
Theaterlezen bevordert het vloeiend lezen (lezen met begrip en intonatie) en het leesplezier, en is geschikt voor goede én minder goede lezers. Door het samen oefenen voor een optreden wordt een tekst spelenderwijs herhaald. En het applaus na afloop geeft alle Theaterlezers vleugels!
Tijdens de training ga ik in op de theorie achter Theaterlezen (van Elseline Knuttel), gaan we oefenen met elkaar en kijken we naar aspecten van vloeiend lezen, geschikte teksten, organisatie en instructie. Er is veel aandacht voor vloeiend lezen gericht op groep 4 tot en met 7. Tevens heb ik nieuwe ontwikkelingen toegevoegd vanuit diverse invalshoeken zodat je een breder perspectief ziet voor het gebruik van Theaterleesboeken. Na de training is de leerkracht in staat om collega’s en leerlingen te motiveren en enthousiasmeren voor deze interactieve vorm van lezen.
Als leerkracht en voor mijn gezin heb ik al veel inspiratie opgedaan door de gesprekken die ik met Liesbeth had. Een rijke omgeving creëren door kinderliteratuur heb ik van haar geleerd! Met een enkele tip of een wat uitgebreider verhaal werd ik steeds weer enthousiast.
Ik ken Liesbeth als een betrokken en kundige professional. Ze is door haar open houding in staat om doorontwikkeling van dienstverlening in gang te zetten.